De nieuwe Rabobank Kwartaal Update Retail en Groothandel over het vierde kwartaal is uit.
De retail- en groothandelssector is in fundamentele transitie door veranderingen in klantgedrag, demografie, concurrentie en technologie. De overkoepelende boodschap van deze Kwartaal Update is dat er ook in de huidige, uitdagende marktomstandigheden kansen zijn voor retailers en groothandelaren, maar dat het inspelen hierop wel de nodige inspanningen vergt. Dit wordt uitgewerkt in een aantal onderwerpen die als volgt kunnen worden samengevat:
Er is nog steeds sprake van groei in de groot- en detailhandel, maar de vooruitzichten verslechteren over een breed front.
Het waardewiel biedt kansen voor retailers en groothandels. Onderscheidend vermogen, samenwerkingsvaardigheden en lef zijn essentieel om die kansen te benutten. Soms zijn nieuwe impulsen nodig.
Duurzaamheid biedt kansen voor retailers en groothandels. Het verkrijgen van een License to Operate, transparantie en het benutten van businesskansen zijn belangrijke elementen daarbij.
Investeren in service is beter dan oorlog voeren op prijs. Een voorbeeld uit de Amerikaanse retailsector is daarbij illustratief en inspirerend.