Tijdens de deelname van de NVKL aan de VSK 2018 staat alles in het teken van twee belangrijke thema’s in de koeltechnische sector: warmtepompen en de koudemiddeltransitie. De markt voor warmtepompen is groeiende, ook installateurs zullen hier in mee moeten ontwikkelen. Voor het aanleggen van een warmtepompinstallatie heb je kennis nodig over koudetechniek, de warmtepomp is eigenlijk een ‘smart climate unit’. Het is een slim systeem dat gebaseerd is op het koudetechnische principe van het verdampen en condenseren van koudemiddel, het kan verwarmen en vaak ook een aantal graden koelen.

De NVKL, de brancheorganisatie van leveranciers en installateurs in de koudetechniek en klimaatbeheersing, gaat tijdens de VSK een warmtepompsysteem ‘live’ opbouwen, zodat installateurs en monteurs kunnen zien hoe een warmtepomp werkt, hoe deze geïnstalleerd wordt en wat erbij komt kijken. De NVKL heeft daarnaast informatie over wet- en regelgeving en opleidingen op het gebied van warmtepompen.

Een ander belangrijk thema is de koudemiddeltransitie, de terugfasering van synthetische koudemiddelen. Dit onderwerp is belangrijk omdat de beschikbaarheid van koudemiddelen met een hoog GWP afneemt, deze koudemiddelen worden nog steeds veel toegepast en zullen op termijn niet meer beschikbaar zijn of heel duur worden.

Voor meer informatie over deze thema’s of andere ontwikkelingen in de sector koudetechniek en klimaatbeheersing zijn bezoekers welkom op de NVKL stand in hal 10 of bij een lezing in het VSK theater. De NVKL geeft presentaties over de volgende onderwerpen:

• Wetgeving voor warmtepompen
  • BRL 100, de eisen waaraan installatiebedrijven moeten voldoen voor de F-gassenbedrijfscertificering.
  • Koudemiddeltransitie en de beschikbaarheid van koudemiddelen

Bezoekers kunnen ook terecht bij de NVKL-leden zelf! Deze editie is er voor het eerst een paviljoen met leden van de NVKL, die de sector koudetechniek en klimaatbeheersing vertegenwoordigen.

De VSK-beurs wordt gehouden van 6 t/m 9 februari in de Jaarbeurs in Utrecht. NVKL staat samen met het opleidingsfonds OTIB en opleidingscentrum GO° in hal 10, stand F064. U kunt gratis toegangskaarten bestellen via www.nvkl.nl/vsk-2018.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de NVKL;
Karin van der Maarel; tel: 06 – 21 80 62 37 of email: karin@nvkl.nl

De NVKL is de Nederlandse Vereniging voor ondernemingen op het gebied van Koudetechniek en Luchtbehandeling. De installateurs binnen de vereniging zijn NVKL-erkend en voldoen aan een vastgesteld kwaliteitsniveau. Een goed eindresultaat wordt gegarandeerd door de NVKL-geschillenregeling waar alle installateurs zich aan conformeren.
www.nvkl.nl en www.nvkl.nl/vsk-2018