NVKL-erkende installateurs moeten voldoen aan eisen op het gebied van kennis, competentie, communicatie met klanten en uitstraling. Jouw bedrijf wordt tweejaarlijks getoetst door een onafhankelijke certificeringsinstelling, die tegelijkertijd jouw F-gassenbedrijfscertificaat audit. Je betaalt geen extra kosten voor de F-gassenbedrijfscertificering, dit is in het NVKL-lidmaatschap opgenomen. Je kunt kiezen voor één of twee labels; erkend specialist klimaatbeheersing en/of
erkend specialist koudetechniek.
De eisen voor de NVKL-labels zijn op deze pagina te vinden. Wil je ze liever in een pdf-bestand? Download de criteria hier.
Algemene criteria voor erkend specialist klimaatbeheersing of koudetechniek:
Voldoen aan de wettelijke eisen met betrekking tot de installatiebranche
F-gassen bedrijfscertificering
Voldoende erkend / gecertificeerd personeel (cat. I)
Installaties opleveren volgens de PED, voorzien van CE-markering
Voldoen aan normen zoals NEN 378, NEN 1010, etc.
Aantoonbaar aandacht voor veilig werken / ARBO (RI&E, evt. VCA)
Voldoende en goed gereedschap
Aantonen van hetgeen is geleverd overeenkomt met de toepassing en de functie (metingen kunnen verrichten)
Bijzondere criteria erkend specialist klimaatbeheersing
Het is verplicht een medewerker met kennis van Klimaattechniek op niveau 3 aanwezig te hebben in het bedrijf. Bijvoorbeeld met de opleiding:
Projectleider (PLk)
Klimaattechniek algemeen (KLIA)
Servicemonteur (SEMk)
Of gelijkwaardig aan te tonen d.m.v. Erkenning Van Competentie procedure (EVC)
Bijzondere criteria erkend specialist koudetechniek
Het is verplicht een medewerker met kennis van Koudetechniek op niveau 4 aanwezig te hebben in het bedrijf. Bijvoorbeeld met de opleiding:
Projectmanager koudetechniek (PMk)
Koeltechnische installaties ontwerpen (KTC)
NVKL-erkende installateur
Of gelijkwaardig aan te tonen d.m.v. Erkenning Van Competentie procedure (EVC)
Uitstraling & Communicatie
De uitstraling van het bedrijf, het personeel en de communicatiemiddelen moet passen bij het kwaliteitsimago van NVKL. De communicatie met de klant dient duidelijk, eenduidig en open te zijn. Criteria hiervoor zijn:
Offerte met ontwerpcriteria aan de hand van wensen van de klant
Leveringsvoorwaarden
Klachtenprocedure
NVKL-geschillenbemiddeling
Opdrachtbevestiging conform de afspraken