Lean is een bekende en beproefde methode om processen te optimaliseren. Behalve in de productieomgeving kan het ook van waarde zijn voor andere soorten bedrijven, waaronder installatiebedrijven. Een van de manieren om de bedrijfsvoering te verbeteren, is het verminderen van verspilling. In de praktijk blijken veel handelingen die nader bekeken zijn namelijk geen waarde toe te voegen. Dit blijkt onder andere uit het volgende praktijkvoorbeeld. Bij een installatiebedrijf werd in één uur tien keer een observatie van de werkvloer gedaan. Daarbij werd negen keer geconstateerd dat iemand bezig was met iets anders dan de wens van de klant, bijvoorbeeld:

  • het zoeken naar gereedschap,
  • het lopen van A naar B,
  • iets versjouwen,
  • iets herstellen,
  • iets verplaatsen,
  • het invullen van een formulier.

Uit dit voorbeeld blijkt dat in slechts één van de tien keer 100% toegevoegde waarde voor de klant werd geleverd. Gemiddeld blijken medewerkers slechts 30 tot 40 procent van de tijd bezig te zijn met werk waar de klant echt op zit te wachten. Wanneer de medewerkers hiermee worden geconfronteerd, kunnen ze dit maar moeilijk geloven en/of accepteren en dat is ook heel begrijpelijk. We doen immers allemaal onze uiterste best om zo goed en efficiënt mogelijk te werken, waarbij je veel acties ook uitvoert omdat je denkt dat je klanten dat van belang vinden en dit al jaren op deze manier gebeurt.

Verspilling ligt dus overal op de loer en Lean is zeker niet alleen iets voor de grote industriële bedrijven. Het biedt voor ieder bedrijf, groot of klein, productie of installatie, mogelijkheden om kosten te besparen en dus geld te verdienen.

Lees hier nog een praktijkvoorbeeld

Meer weten over Lean?
De NVKL is erg benieuwd naar hoe de leden tegen Lean aankijken. Heeft u interesse om meer te leren over Lean? Stuur dan een mail naar info@nvkl.nl of geef uw voorkeur aan in de poll in onze nieuwsbrief. Deze workshop is exclusief voor NVKL-leden.