Een essentieel onderdeel van goed werkgeverschap is het stimuleren van toekomstbestendige samenwerkingen binnen en buiten de organisatie. Samenwerken kan vaak uitdagend zijn. Hoe houd je de boel bij elkaar? Hoe geef je leiding? En hoe zorg je dat iedereen het naar zijn zin heeft?

Toekomstbestendig samenwerken

Tijdens een ontbijtsessie op donderdag 23 november kwamen 18 deelnemers in Woerden bijeen voor de ontbijtsessie toekomstbesteding samenwerken. Na een opwarmertje met een aantal stellingen nam John de Wissel van De Wisselzone de deelnemers mee in de succesfactoren van een goed team. Per succesfactor; doelen, gezamenlijkheid, communicatie, verschillen, flexibiliteit en initiatief werd besproken en waarom dit belangrijk is. Maar ook gewenst en ongewenst gedrag komt hierbij kijken, en uiteraard wat de succesfactor oplevert. Ook werd nog uitgebreid stil gestaan bij het verschil in samenwerking tussen ervaren (oudere) medewerkers en jonge medewerkers. Wat zijn de verschillen tussen oudere en jongere medewerkers? Jongeren stromen de branche uit, hoe komt dat? Er volgde een interessante discussie met leuke eye-openers.

Gedrag en communicatie

Natuurlijk kwam ook gedrag en communicatie in een team nog aan de orde. De bijeenkomst werd afgerond met een blik op wat je zelf kunt doen om met dit thema aan de slag te gaan, want het lijkt makkelijk, maar de praktijk is weerbarstig.

De belangrijkste tip: maak een plan. Sta jaarlijks niet alleen stil bij wat je in het komende jaar aan zakelijke, technische en financiële doelen voor ogen hebt, maar maak ook de samenwerking en communicatie binnen je bedrijf onderdeel van het plan, wat wil je daarin anders doen en verbeteren? En welke acties ga je daarbij ondernemen? Leg deze langs de succesfactoren.

Een paar mooie quotes uit deze ochtend:

  • “Negeren van (communicatie)problemen is accepteren dat het bestaat.”
  • “Alles is trainbaar.”
  • “Focus niet op de probleemgevallen, heb ook oog voor je toppers.”
  • “Oudere monteurs die jongeren trainen; doe je dat ook wel eens andersom?”
  • “Respecteer verschillen tussen mensen en gebruik ze positief”

Na afloop van de ontbijtsessie vertrokken de aanwezigen vol inspiratie en plannen richting hun werk.