Tijdens een switch draait een medewerker een dag mee op de plek van een Metalektro-vakgenoot in een andere functie binnen jouw bedrijf of bij een ander Metalektro-bedrijf. Oftewel: niet leren maar proberen. Zo verlagen we de drempel om te praten over de toekomst, in het belang van medewerker én werkgever. Doe dus mee en bied een switch aan en geef Metalektro-mensen zo een unieke kans!

Waarom?

Om de uitdagingen in de Metalektro-sector het hoofd te kunnen bieden is het van belang dat we onze werknemers in staat stellen om zich te blijven ontwikkelen. Een goede leercultuur is daarvoor cruciaal, maar nog niet vanzelfsprekend.

Een goede leercultuur is ook zeer waardevol voor jou als werkgever in de Metalektro-sector:

  • Extra wendbaarheid: sneller inspelen op verandering
  • Duurzaam inzetbaar: minder kans op personeelstekort
  • Kennis en ervaring: bouw voort op bestaande kennis van werknemers
  • Betekenis & perspectief: werknemers zijn langer tevreden en blijven langer

Om de leercultuur in de Metalektro-sector te verbeteren lanceren de Sociale Partners (een samenwerking tussen FME, FNV, CNV, De Unie en VHP) een nationale reclamecampagne. Deze wordt gefinancierd vanuit A&O.  Graag brengen wij deze bij onze leden onder de aandacht.

Over de Switch

‘Wat jij kan’ is een buitengewone campagne en daarbij zijn toonaangevende werkgevers onmisbaar. In de campagne zullen we namelijk Metalektro-werknemers uitdagen om voor één dag een andere baan te proberen. We noemen dit een ‘Switch’. Dat kan extern zijn (bij een ander bedrijf) of intern. Met de boodschap “Je kan meer met wat je kan” gaan wij in de campagne werknemers oproepen om mee te doen aan een Switch.

De Switch gaat niet over leren, maar over proberen. Wanneer je iets nieuws probeert, ontdek je al gauw dat je meer kan met de ervaring en vaardigheden die je al hebt. En dat hetgeen wat je nog moet leren vaak minder of minder moeilijk is dan je eerst dacht. Zo maken we een gesprek over het starten van een ontwikkelingstraject aantrekkelijker en makkelijker voor de werknemer én de werkgever.

Hoe gaat het in zijn werk?

De Switch werkt als volgt: het begint bij de werkgever, die via het online platform een plek aanbiedt om eens een andere baan te ervaren: een Switch. Dat varieert van een simpel kijkbezoek tot een dag meewerken. Een werknemer kan op een Switch reageren en wordt uitgenodigd als er nog voldoende plek is. Tijdens de Switch is er ruimte voor proberen, ontdekken en vragen stellen en leert de deelnemer wat hij of zij al kan of nog moet leren. Na deze ervaring gaat de werknemer in gesprek met zijn eigen werkgever over welke ontwikkelingstrajecten bij hem passen.

Een Switch kan ook intern plaatsvinden binnen het bedrijf. Door een dag te ruilen of mee te draaien met een collega.

Help jij ook mee met een Switch?

Als je interesse hebt om een Switch aan te bieden, meld je dan aan via de site Watjijkan.nl of neem contact op met Ilse Bloot-Blokland van FME.

Wij begrijpen natuurlijk dat het met de vele corona-besmettingen en quarantaines nog steeds een uitdaging is voor bedrijven om deze op korte termijn te plannen, maar een switch kan eventueel ook pas over enkele weken of maanden plaatsvinden bijvoorbeeld. Zo draag je actief bij aan het succes van de Switch-campagne en stimuleren we samen de leercultuur in onze sector. Een bijkomend voordeel is dat je bedrijf positief in de schijnwerpers wordt gezet en het versterkt je reputatie als werkgever.

Voorlichtingsbijeenkomst

Op dinsdagochtend 15 maart a.s. (8.30 – 10.00 uur) vindt een online voorlichtingsbijeenkomst ‘je kan meer met wat je kan’ plaats over de campagne leercultuur, waarin ook specifiek aandacht is voor de Switches. Deelname is gratis. Klik hier om je aan te melden.

Meer informatie vind je op watjijkan.nl.