18 januari jl heeft Adriaan van Beek, directeur van De Laat Koudetechniek in Ammerzoden, vol trots de DLK Academy gelanceerd. En terecht, want het binnenhalen van de MKB-idee subsidie, als top 5 idee van 170 ingediende inzendingen was al een prestatie, maar de realisatie van de ontwikkeling van de inhoud van de Academy in 2022 was dat net zozeer. De behoefte aan nieuwe instroom van bekwame koeltechnici en de behoefte om werknemers op afstand (De Laat Koudetechniek werkt voor 60% van de tijd in het buitenland) te kunnen bijstaan waren de drijvende motivatoren hierachter. Tijdens de feestelijke lancering licht projectleider Puck de Rooij de ambities toe.
De Laat Koudetechniek wil met deze Academy:
- Zelf een verantwoording nemen in opleiden van nieuwe en eigen medewerkers.
- Nieuwe vormen van leren aanbieden om daarmee aantrekkelijk te zijn voor nieuwe (zij-)instroom.
- Beperken van reis- en vliegbewegingen, en hiermee meewerken aan een duurzame wereld, en terugbrengen van CO2 uitstoot.
Dit wilde men doen door:
- De bestaande lesstof om te zetten in een aantrekkelijke digitale vorm. Met behulp van de input van de beschikbare NVKL e-learning kon met medewerking van Aeres Tech Productions dit gedeelte snel en makkelijk gerealiseerd worden.
- Virtual Reality modules te ontwikkelen die met behulp van VR-brillen beleefd kunnen worden. Diverse klanten hebben meegewerkt aan de realisatie van de modules, waardoor de deelnemer een realistisch beeld krijgt van de omgeving waarin de monteur zijn of haar werk doet. VR-inwork maakte deze zes interactieve modules.
- Door gebruik te maken van augmented reality en de daarbij behorende ‘smart glasses” kan op afstand worden meegekeken met een collega die bijvoorbeeld in Australië aan het werk is en hulp van een kennisdrager in Nederland nodig heeft.
Adriaan van Beek licht toe: “We hebben twee belangrijke doelen die we willen behalen met De Laat Academy. Enerzijds nieuwkomers in de koudetechniek op een vernieuwende en unieke opleiden in het vak waardoor ze zo snel en prettig mogelijk kunnen worden ingezet in de praktijk en anderzijds om bestaand personeel de mogelijkheid te bieden zichzelf verder te ontwikkelen. Door het opzetten van een aantrekkelijke praktijkgerichte koeltechnische opleiding waarbij gebruik wordt gemaakt van virtual reality en augmented reality gaan we bovenstaand realiseren. ”
De aanwezigen konden de VR-brillen uitproberen en de modules, waarin de koelinstallatie van onder andere worstenbroodjes en zuivelproducten een hoofdrol spelen, uitproberen.
In januari begint een pilot met eigen medewerkers, in september verwacht projectleider Nikki Schellekens met de eerste groep zij-instromers voor De Laat Koudetechniek te starten. Dit opleidingstraject bestaat uit 3 delen. De e-learning, de VR- modules en uiteraard praktijklessen onder leiding van een praktijkdocent. De zij-instromers worden begeleid door een binnen- en een buitencoach.